U hebt wellicht gehoord over Google’s Mobile First Indexing. Weet u wat dit betekent? En zo ja: bent u hier klaar voor? Wij geven antwoord op beide vragen en leggen u uit waarom dit ook voor u belangrijk is.

Waarom Google Mobile First Indexing uitrolt

Met Mobile First Indexing maakt Google een start met het voorrang geven aan mobiele websites in de zoekresultaten. Al enige tijd vinden zoekopdrachten in Google’s zoekmachine vaker plaats vanaf mobiele devices dan vanaf computers (desktops en laptops). Daarom vindt het bedrijf het logisch dat ook mobiele resultaten (de mobiele versies van websites) eerst worden getoond. Google verwacht hiermee een relevantere en betere gebruikerservaring te creëren. Wie nu vanaf een smartphone zoekt, krijgt de zoekresultaten vaak nog gerangschikt op basis van de desktop websites. Dit is nu langzaam aan het veranderen.

Mobile First Indexing wordt langzaam uitgerold

Google is voorzichtig begonnen met de uitrol van Mobile First Indexing. Websites die hiervoor geselecteerd zijn, hebben een melding ontvangen van Google. Wanneer uw website geselecteerd is, betekent dit dat Google deze geschikt (lees: goed genoeg) acht om in aanmerking te komen voor Mobile First Indexing. Het betekent dat u beschikt over een uitstekende mobiele website.

Een volledige switch naar Mobile First Indexing kan nog wel enkele jaren gaan duren.

Waarom u er nu klaar voor wilt zijn

Met Mobile First Indexing geeft Google aan dat mobiel het wint van desktop. U wilt dus klaar zijn voor deze nieuwe vorm van indexeren om geen bezoekers te verliezen. Wanneer uw mobiele website nog niet goed genoeg is, zal deze voorlopig niet in aanmerking komen voor de mobiele indexering. Dat is nu nog niet erg, maar wanneer Mobile First Indexing echt de norm gaat worden (niemand weet nog precies wanneer dit gebeurt, maar de verschuiving is dus al langzaam gaande), kan dit u bezoekers kosten.

Help mij bij het optimaliseren van mijn website.

Wat bepaalt of een website geschikt is voor Mobile First Indexing?

Uw website is geschikt voor Mobile First Indexing wanneer de mobiele variant voldoet aan de door Google gestelde eisen. Hiervoor vergelijkt de zoekmachine uw mobiele site met de desktopvariant. Toont de mobiele versie een andere website (bijvoorbeeld met minder onderdelen of minder informatie dan de desktop versie), dan heeft dit een negatief effect op uw score. Ook wanneer uw site niet geoptimaliseerd is voor weergave op mobiele apparaten (een “responsive” site is dit wel, deze past zich automatisch aan), maakt u geen kans om in deze nieuwe indexeringsvorm opgenomen te worden. Vanzelfsprekend dienen de prestaties en laadsnelheid van uw mobiele website zeer goed te zijn.

Laat ons u helpen uw website klaar te maken voor Mobile First Indexing

Wij beschikken over alle benodigde expertise om uw website klaar te maken voor Mobile First Indexing. Let wel: zelfs als uw website aan alle eisen voldoet, is dit nog geen garantie dat uw site op korte termijn op deze nieuwe manier wordt geïndexeerd. Google selecteert namelijk kleine batches om stap voor stap om te zetten naar de nieuwe vorm van indexering. Met een website die aan alle eisen voldoet, vergroot u echter de kans op een snelle omzetting.

Wanneer uw website wordt meegenomen in Mobile First Indexing, betekent dit niet dat uw prestaties in de zoekmachine op desktops hier onder lijden.

Wij hebben al succes geboekt met Mobile First Indexing. Onze klant Naaiatelier Zwaag wilde de website gereed maken voor mobiele indexering. Wij ontwikkelden voor hen een gloednieuwe WordPress Website met een sterke focus op mobiele optimalisatie: snel, duidelijk, eenvoudig en licht. Deze website behaalt een sublieme seo score van 91/100. Ook kent de website een zeer lage laadtijd, zelfs op de langzaamste verbindingen. Hiermee voldoet de site ruimschoots aan de eisen die Google stelt aan websites om mee te mogen doen aan de nieuwe indexering.

Testresultaten van SeoSiteCheckup

Mobiele score van de website

Mobiele laadtijd van de website

Help mij bij het optimaliseren van mijn website.