Je weet waarschijnlijk grotendeels wat online marketing inhoudt. Maar wat zijn nu de exacte betekenissen van bepaalde termen en wat is het voordeel van online marketing en zijn vele facetten? Wij geven op deze pagina antwoord op de meestgestelde vragen omtrent online marketing. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij beantwoorden graag jouw vragen en vullen deze pagina doorlopend aan.

Wat is online marketing?

Online marketing omvat alle vormen van marketing die je online uit kunt voeren of uit kunt laten voeren. Net als bij alle andere vormen van marketing zijn de mogelijkheden dus zeer talrijk. Bekende vormen zijn display advertenties, content marketing (bloggen), zoekmachine marketing en social media advertising.

Welke online marketing kanalen zijn er?

Online marketing gaat verder dan slechts “het internet”. Er zijn zeer veel online marketing kanalen beschikbaar, met elk hun eigen kenmerken en mogelijkheden. Je kunt onderscheid maken tussen owned (eigen kanalen), earned (vermeldingen op externe platforms) en paid (ingekochte advertenties) media, maar ook diverse kanalen onderscheiden, zoals websites, social media kanalen, display advertenties en zoekmachines.

Hoe belangrijk is online marketing?

Marketing maakt een digitale transitie door. Steeds meer marketinguitingen vinden online plaats. Ook stijgen de online marketinguitgaven. In een goede marketing mix is online marketing dus niet meer weg te denken. Voor adverteerders met een doelgroep die zich grotendeels online begeeft of adverteerders zonder fysieke locatie, is online marketing zelfs cruciaal. Goede marketing betekent zichtbaar zijn daar waar de doelgroep zich bevindt. Vrijwel elke doelgroep is online uitstekend benaderbaar.

Wat kost online marketing?

De kosten van online marketing zijn voornamelijk afhankelijk van de gekozen vorm van marketing. Online marketing kost niet altijd geld. Veel vormen hiervan kosten niets, omdat je deze zelf uit kunt voeren: bloggen en posten op social media bijvoorbeeld. Laat je deze vormen van marketing verzorgen door een gespecialiseerde partij, dan betaal je voor hun diensten. Andere vormen van online marketing kosten geld, bijvoorbeeld omdat je advertentieruimte inkoopt op een website (display) of in een zoekmachine (sea).

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is het creëren en publiceren van content op een wijze die ervoor zorgt dat deze een zo hoog mogelijke positie behaalt in de zoekresultaten van een zoekmachine, bij een relevante zoekopdracht. Zoekmachine optimalisatie kent grofweg twee aspecten die de prestaties bepalen: een technisch aspect (de achterliggende structuur en prestaties van de website/pagina) en een inhoudelijk aspect (de kwaliteit en relevantie van de aangeboden content). Bij beide aspecten kunnen optimalisaties worden doorgevoerd voor een zo goed mogelijk resultaat.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk omdat het een goede manier is om meer bezoeken te genereren met een website. Met goede optimalisatie behaal je een goede positie in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van de zoekmachine. Mensen die op zoek zijn naar jou of jouw producten en/of diensten, kunnen je vinden omdat jouw website of specifieke pagina wordt getoond bij relevante zoekopdrachten. Zonder (goede) zoekmachine optimalisatie ben je dus niet of nauwelijks via de zoekmachine vindbaar voor je doelgroep.

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

In de basis kost zoekmachine optimalisatie niets. De benodigde kennis hiervoor, is echter niet bij iedereen in huis. Daarom zijn er gespecialiseerde zoekmachine optimalisatiebureaus die kunnen worden ingeschakeld om de optimalisatie te verzorgen. Deze bureaus betaal je voor hun diensten; op projectbasis / met fixed fee of per uur. De kosten hiervan verschillen per bureau en per gewenste dienst of optimalisatie. Vaak zijn tekstuele optimalisaties goedkoper dan technische optimalisaties aan de “achterkant” van de website.

Wat is search engine advertising?

Met search engine advertising (sea) koop je een positie in de zoekmachine bij relevante zoekopdrachten. De organische resultaten zijn de resultaten die worden gerangschikt op basis van zoekmachine optimalisatie (seo) en de betaalde resultaten zijn advertenties (sea). Bij search engine advertising betaal je gewoonlijk een (zelf te bepalen) bedrag per klik. Hoe goed (hoog) je advertentie wordt weergegeven, is afhankelijk van wat je maximaal per klik wenst te betalen, in combinatie met kwaliteitsfactoren als de relevantie, kwaliteit en bezoekerservaring van je advertentie.

Hoeveel kost sea?

Wat sea kost, heb je grotendeels zelf in de hand. Je kunt een maximaal budget instellen. De kosten zijn ook afhankelijk van de gekozen zoektermen. Zoektermen met een hoog zoekverkeer en hoge concurrentie kosten per klik in de regel meer dan minder gebruikte of zeer specifieke termen. Ook voor zoektermen met een bewezen hoge klikfrequentie en roi zul je meer moeten betalen voor een goed resultaat. Maak je gebruik van een sea-bureau of -specialist, dan komen de kosten voor deze diensten hier nog bovenop.

Wat kost Google AdWords?

Het gebruik van Google AdWords is gratis. Je betaalt voor het resultaat van je advertentie(s). Google AdWords werkt met een biedstrategie: per campagne of zoekwoord bepaal je wat je maximaal wenst te betalen voor een vertoning. Klikt een bezoeker op jouw advertentie, dan betaal je hiervoor het vooraf ingestelde tarief per klik (cpc). Je betaalt nooit meer dan het totaal door jou ingestelde budget. Heb je een budget van 500 euro en betaal je 5 euro per klik, dan stopt de advertentie nadat deze 100 clicks heeft gegenereerd.

Waarom zou ik Google AdWords gebruiken?

Google AdWords is de populairste vorm van search engine advertising. In Nederland is Google de meestgebruikte zoekmachine, dus wie zoekmachineadvertenties in wil zetten om meer bezoekers te trekken en conversie te realiseren, kiest in de basis als eerste voor deze dienst.

Hoe werkt content marketing?

Hoe content marketing werkt, is afhankelijk van de gekozen vorm van marketing, maar ook van je doelen. Je kunt content marketing inzetten op je eigen platformen en kanalen, op externe kanalen en op betaalde kanalen. Je kunt content marketing gebruiken om te informeren of te activeren; om naamsbekendheid te vergroten of om conversies/verkopen te stimuleren. In alle gevallen geldt dat je zorgt voor een boodschap die optimaal is voor het gekozen platform, het gekozen doel en de belangrijkste doelgroep(en).

Hoe belangrijk is content marketing?

Voor eenieder die online zichtbaarheid en/of online adverteren hoog in het vaandel heeft staan, is content marketing belangrijk. Content marketing is namelijk een zeer veelzijdige vorm van marketing die ook nog eens weinig of helemaal niets hoeft te kosten. Met goede content marketing kan op zeer kostenefficiënte wijze een groot bereik worden gerealiseerd. Daarbij kunnen vorm en inhoud worden afgestemd op de marketingbehoefte (awareness, conversie, sales).

Wat levert content marketing op?

Content marketing kan je een hoop opleveren, vooral als je het resultaat afzet tegen de prijs. Uiteraard moet content marketing dan wel correct worden toegepast. De stijl/uiting en het platform moeten overeenkomen met het doel. Is hier sprake van een match, dan kan content marketing een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van naamsbekendheid en/of imago, het verhogen van bezoekersaantallen en het verhogen van conversie en sales, tegen relatief geringe (of helemaal geen) kosten.

Wat is branded content marketing?

Branded content is een vorm van content (meestal tekst of video, of een combinatie van deze twee) met een commerciële boodschap, doorgaans geserveerd op een wijze die past in de formule van het platform waarop de boodschap getoond wordt. De term “native advertising” wordt vaak gebruikt voor branded content. De commerciële boodschap wordt op een dusdanige wijze gepresenteerd dat de lezer/kijker niet het gevoel heeft een advertentie te consumeren; de boodschap doet aan als een regulier (redactioneel) stuk content.

Wat kost content marketing?

Wat content marketing kost, is afhankelijk van de gekozen vorm, maar vooral van de wijze waarop de content geproduceerd wordt. Creëer je zelf de content, dan kost dit je – behoudens de geïnvesteerde uren – in principe niets. Wil je content distribueren op platforms of kanalen die niet van jou zijn, dan kunnen hier kosten aan verbonden zijn. Laat je content marketing verzorgen door een gespecialiseerde partij, dan betaal je voor deze diensten.

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is een bedachte en in optima forma tevens vastgelegde strategie voor alle uitingen op social media, betaald en niet-betaald. Deze strategie beschrijft op welke social media kanalen je actief bent, waarom je hierop actief bent en wat het doel van de uitingen is. Ook kunnen details vast worden gelegd over stijl en tone of voice, do’s en don’ts, interactie/engagement, klachtenafhandeling en budgetten.

Waarom moet ik een social media strategie hebben?

Het is niet verplicht om een social media strategie te voeren. Het is echter wel aan te raden. Bedrijfsmatig/zakelijk actief zijn op social media, is een vorm van marketing. Net zoals andere vormen van online marketing geldt dat de resultaten beter zullen zijn met een weldoordachte strategie. Consistentie en continuïteit zijn voor een positieve impact bij de doelgroep belangrijk; een social media strategie helpt om dit te waarborgen.

Wat is een seo tekstschrijver?

Een seo tekstschrijver is een tekstschrijver met verstand van zoekmachine optimalisatie. Deze tekstschrijver is niet alleen inhoudelijk en taaltechnisch sterk, maar weet ook hoe hij/zij teksten moet schrijven die goed scoren in de zoekmachine. Een goede seo tekstschrijver zorgt ervoor dat jouw website en/of pagina’s goed gevonden worden bij relevante zoekopdrachten in de zoekmachine. Idealiter heeft een seo tekstschrijver ook technische kennis van websites zodat zijn of haar teksten optimaal geïmplementeerd kunnen worden.

Wat kost een tekstschrijver?

Wat een tekstschrijver kost, is afhankelijk van meerdere factoren; in de eerste plaats natuurlijk de tarieven van de betreffende schrijver. Een tekstschrijver betaal je soms per geschreven woord en iedere schrijver heeft daarvoor zijn/haar eigen tarief gebaseerd op onder andere kwaliteit en ervaring. Sommige tekstschrijvers werken echter met een uurtarief of projectprijs. Ook het soort teksten, de branche, het onderwerp en het doel van de tekst kunnen van invloed zijn op de kosten.